علی شریعتی : پیامبر و قرآن اختلاف افکن
دکتر! شریعتی پیامبر خدا(ص) و قرآن را عامل اختلاف مذاهب اسلام می پندارد و چنین می نویسد:
اگر ادب علمی به من اجازه ابراز نظریه ای در تاریخ اسلام بدهد ، می توانم بگویم که اختلاف اصلی مذاهب را در اسلام که ثمره طبیعی اختلاف اصلی در درکها و مشربهای «اقوام» ، «افراد» و «ازمنه» است – پیغمبر و کتابش خود بعهده و پایه گذاری کرده اند و بذرهای این کشته های گوناگون و رنگانگ را بدست خود در مزارع و ارواح افشانده اند . (سلمان پاک ، ص20)
در جواب دکتر! بی اطلاع از قران و سیره نبوی می گوئیم :
پیامبر خدا (ص) و قرآن منادی وحدت امت اسلامی است و ایجاد تفرقه از دیدگاه قران و پیامبر بلا و نابودی است . (سوره انعام ، آیه65)
قرآن از همه دعوت می نماید که اعتصام به حبل الله داشته باشند و راه تفرقه را در پیش نگیرند و لذا می فرماید :
همگی به ریسمان الهی چنگ زده و اعتصام جویید ، و راه تفرقه را در پیش نگیرید . (سوره آل عمران ، آیه103)
علمای فریقین در احوالات رسول خدا(ص) از قول این عباس چنین نقل نموده اند :
در خدمت پیامبر خدا(ص) بودیم که بادیه نشین عربی آمد و عرضه داشت : ای پیامبر خدا از تو شنیدیم که میفرمایید : اعتصام به حبل الله بجویید ، حبل الله که ما به آن اعتصام جوییم چیست و کدام است ؟
پیامبر خدا(ص) دست در دست علی(ع) نهاد و به او فذمود :
تمسک به این داشته باشید زیرا او حبل الله المتین است .(ینابیع الموده شیخ سلیمان حنفی ج1 ، ص119)
بنابراین در زمان حیات و زندگی رسول مکرم اسلام ، امت اسلام وظیفه داشته که تنها در صراط مستقیم حرکت کند و علی(ع) نیز بر طبق سخن آن حضرتصراط مستقیم است زیرا پیامبر خدا(ص) به علی(ع) فرمود : انت صراط المستقیم
واقعه تاریخی غدیر خم نماینگر وحدت اسلام است . زیرا روز اعلان ولایت و وصایت و امامت عل(ع) از سوی پیامبر خدا(ص) و به فرمان خدای متعال بوده است و هیچکدام از رهروان مذاهب اربعه عذری در پیشگاه خداوند نخواهند داشت .
حدیث متواتر ثقلین نیز گواهی بر حقانیت پیروان قران و اهل بیت پیامبر خدا می باشد .
حدیث سفینه نوح نیز بیانگر تمسک به قرآن و اهل بیت پیامبر خدا است .
ملتزم ساختن امت اسلامی به پیروی از علی(ع) نیز حاکی از نورانیت راه علی(ع) بوده و اعلان رستگاری شیعیان علی(ع) نیز شاهد بر حقانیت شیعه اثنی عشریه بوده و مذاهب
اربعه در زمان پیامبر خدا(ص) وجود خارجی نداشته و اگر غصب خلافت و امامت از ناحیه ستمگران و ستمگستران بعد از رحلت پیامبر خدا صورت نمی گرفت و تمام افراد مسلمان بر پیمان و امامت علی(ع) وفا می نمودند و پیرو هوس نمی گردیدند تفرقه ای در میان امت اسلام به وجود نمی آمد .