نام و نام خانوادگی: احمد،  اسد نژاد

موضوع: دفع اسلام ستیزی دکتر علی شریعتی

شماره شابک 2-478-330-964-978 :isbn

محل نشر:                قم

سال نشر: 1387


فهرست کتاب:

پیش‌گفتار
1. نقش شورا درخلافت
2. توحید ابوبکر!
3. فراریان جنگ
4. تمجید از طلحه
5. شرک پدران پیامبر!!
حضرت ابوطالب
دلایل ایمان ابوطالب
6. تمجید ازخالد بن ولید
7. مقامات عثمان!
8. مغیرة بن شعبه
9. بازهم تمجید از ابوبکر
10. خدمات و عدالت‌طلبی عمر !!
1. اخلاق وی
2. مساوات عمر   
3. ایمان عمر و خدمات او به اسلام   
4. سطح فکر عمر یا سیاست او
11. فضیلت دیگر ابوبکر!
12. نماز پیامبر با ابوبکر
13. تردید علی علیه السلام!!
14. ایمان ابوبکر، برتر از ایمان علی!!  
15. سرزنش پیامبر  
16. باز هم تمجید یک جانبه از ابوبکر  
سخن آخر  
منابع کتاب 



پیشگفتار:

آنچه پیش روی شما است ارزیابی و نقد برخی گفتار‌های استاد دکتر علی شریعتی در کتاب اسلام شناسی است. چنین به نظر می‌رسد که نویسنده‌ی آن تصمیم داشته است با نگرشی جامعه شناسانه ـ که البتّه رشته‌ی مطالعاتی ایشان بود ـ به شناخت تازه‌ای از اسلام دست یابد و تحلیل‌های نوی ارائه کند. به همین سبب ناچار در همه‌ی عرصه‌های اسلامی (مبانی دین، حدیث، تاریخ، اعتقادات و...) قلم فرسایی شده است و شاید همین اظهار نظرهای پراکنده گاه نویسنده را به حوزه‌هایی وارد ساخته است که بدان آشنایی کامل نداشته است.

شیوایی گفتار و مهارت بیان و نگارش و آشنایی با دانش جامعه‌شناسی از امتیازات دکتر علی شریعتی بود و اگر فردی به صداقت و خیر خواهی ایشان در هدایت نسل جوان اعتقاد داشته باشد می‌تواند بپذیرد که اگر وی با اطلاعات تاریخی بیشتری بدین حوزه وارد می‌شد و از اظهار نظر در مسایلی که بدان آگاهی کامل نداشت پرهیز می‌کرد، در این زمینه می‌توانست تحلیل‌های علمی دلپذیر و شگرفی ارائه کند.
این نگاشته در پی عیب‌یابی آثار ایشان نیست. هدف آن است که حقیقت در آن جنبه‌ها که ایشان به اظهار نظر نادرست پرداخته است، روشن شود تا مباد که فردی با مطالعه‌ی آثار ایشان به راه خطا رود و از طریق انصاف دور بماند.
اگر در نگاشته‌ها و تحلیل‌های ما اشتباه و انحرافی مشاهده فرمودید با بزرگواری خود بر ما خرده نگیرید و پیشنهاد و انتقاد خود را در میان گذارید، که مشتاقانه از آن استقبال خواهیم کرد.
پیشتر، از استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمد رضا فاخری و حدیث‌شناس فرزانه دانشمند محترم آقای حاج شیخ مرتضی فرج‌پور که در تکمیل این کتاب حقیر را یاری نمودند، تشکر می‌کنم. خداوند همه‌ی ما را از فضل نعمت هدایت بهره‌مند سازد.

قم / احمد اسدنژاد
29/10/1387



مطالعه سایر بخشهای کتاب (در سایت نویسنده مطلب) :

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

بخش پنجم

بخش ششم

بخش هفتم

بخش هشتم

بخش نهم

بخش دهم

بخش یازدهم

بخش دوازدهم

بخش سیزدهم

بخش چهاردهم

بخش پانزدهم