دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

در "دکترِ انحراف" به انحرافاتی که با سوء استفاده از کلمه "دکتر شریعتی" به مردم خورانده شده است آشنا خواهیم شد. تقاضا داریم با حوصله تمام مطالب را دنبال کنید...

*نکته مهم: این وبلاگ تنها مطالبی را که می تواند مورد نقد قرار بگیرد را نقل می کند و هیچگونه پیش داوری و قضاوت وجود ندارد.

دیدگاه علی شریعتی نسبت به پیامبر اکرم

يكشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۳ ب.ظ

از جمله اشتباهات شریعتی در معرفی پیامبر اسلام (ص) آن است که چون هیچگونه آشنایی به عملکرد و سیره پیامبر (ص) نداشته است شان نزول بعضی از آیات را که درباره شخصی از بنی امیه نازل گردیده در مورد پیامبر می داند و چنین می نویسد :

اسلام شناسی چاپ طوس ص 551 و 552

یک روز که با سران و اشراف قبایل دشمن گرم گفتگو بود و با همه نیرویش تلاش می کرد تا آنان را به اسلام کشاند , ناگهان صدای عصای ابن مکتوم بلند شد و بی درنگ خود را رساند و دامن ردای محمد را گرفت و داد زد : (( ای محمد ! برایم حدیث بگو )) چهره پیغمبر در هم شد و او که نه چیزی می دید و نه می فهمید ول کن نبود و همچنان اصرار میکرد و پیغمبر رویش را از او برگرداند و جوابش را نداد .

ابن مکتوم که چنین رفتاری را از محمد توقع نداشت دلش شکست و ساکت و غمگین بر گشت .

ناگهان محمد منقلب شد و چهره اش برتافت  وحی به آهنگی تند و خشمناک او را سرزنش میکرد , لحن سخن چنان خشن و قهر آمیز بود که مقدمه ای نداشت , خطابی و ندایی در آن نبود , بصورت مغایب با او سخن می گفت ، گویی نمی خواهد با او روبرو شود :

عَبَسَ وَ تَوَلىّ *  أَن جَاءَهُ الْأَعْمَى * وَ مَا یُدْرِیکَ لَعَلَّهُ یَزَّکىَّ  * أَوْ یَذَّکَّرُ فَتَنفَعَهُ الذِّکْرَى * أَمَّا مَنِ اسْتَغْنىَ *  فَأَنتَ لَهُ تَصَدَّى‏ * وَ مَا عَلَیْکَ أَلَّا یَزَّکی *  وَ أَمَّا مَن جَاءَکَ یَسْعَى‏ *  وَ هُوَ یخَْشىَ *  فَأَنتَ عَنْهُ تَلَهَّى * کلاََّ إِنهََّا تَذْکِرَةٌ   *  (1)

اخم کرد و روی برتافت که آن نابینا نزدش آمد ! تو چه می دانی ؟ چه بسا که او پاکی پذیرد و یا پند گیرد و اندرز سودش بخشد . اما تو به کسی که بی نیاز است رو میکنی با اینکه بر تو بیمی نیست که پاکی نپذیرد , و از کسی که نزد تو آمده می کوشد و می ترسد , روی بر میتابی . زنهار ! این یک یادآوری است .

جان محمد از این همه تندی به درد آمد ؛ ترس چنان بر او چیره شده بود که به شدت می لرزید , برخاست و در پی دوست آزرده اش دوید و او را یافت و و عذر خواهی ها کرد و از او خواست که وی را ببخشد .

محمد , هیچگاه این داستان را فراموش نکرد . نه تنها نمی کوشید که مردم از یاد ببرند , بلکه خود همواره آن را به یادها می آورد . از آن پس ابن مکتوم را سخت احترام می کرد و می نواخت ؛ حتی چند بار که به غزوه بیرون رفت او را در مدینه جانشین خویش ساخت . هر گاه که او را می دید شاد می شد و می گفت : آفرین , آفرین ! نه به خدا , درباره تو خدا دیگر مرا سرزنش نخواهد کرد .

پاسخ :

دکتر شریعتی پیغمبر بزرگوار اسلام را که بالاترین و بهترین الگوی اخلاق  کریمه است و خداوند منان با خطاب به( وَ إِنَّکَ لَعَلىَ‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ )(2)  شخصیت اخلاقی آن حضرت را بیان داشته و درباره اش فرموده است : وَ لَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ  (3) اگر درشت خو و سخت دل بودی هر آینه از اطرافت پراکنده می شدند  و پیغمبری که خودش فرموده : انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ( محاسن الاخلاق ) (4)  من برای تتمیم و تکمیل سجایای اخلاقی بر انگیخته شده ام  , را تا حدی پایین می آورد که حضرت با برخورد خود سبب آزار مسلمانی نابینا می شود . قطعا اگر شریعتی به کلام مفسران الهی ومعلمین وحی مراجعه می نمود , گرفتار چنین اشتباه فاحشی نمی شد زیرا مقام شامخ رسول اکرم (ص) اعلا و اجل از سهو و خطا است زیرا که ایشان معصوم است و به هیچ وجه عملی که خلاف رضای خدای تعالی باشد از او صادر نمی شود . لازم به ذکر است که امام صادق (ع) شان نزول آیه را در مورد شخصی از بنی امیه  و عثمان بیان کرده اند

___________________________

1- آیات 1 تا 11 سوره عبس

2- آیه 4 سوره قلم

3- آیه 159 سوره ال عمران

4- بحارالانوار ج71 ص373


منبع: www.alishariati92.blogfa.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">