دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

در "دکترِ انحراف" به انحرافاتی که با سوء استفاده از کلمه "دکتر شریعتی" به مردم خورانده شده است آشنا خواهیم شد. تقاضا داریم با حوصله تمام مطالب را دنبال کنید...

*نکته مهم: این وبلاگ تنها مطالبی را که می تواند مورد نقد قرار بگیرد را نقل می کند و هیچگونه پیش داوری و قضاوت وجود ندارد.

سخنرانی سوسن شریعتی در مورد علی شریعتی

پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۴۱ ق.ظ

چندی قبل در سالگرد تولد دکتر ، دختر ایشان سخنرانی ای ایراد کرده بودند که در سایتها منعکس شده بود مطالبی در سخنرانی ایشان بود که شاید در درک شخصیت دکتر کمک خوبی باشه با حذف مطالب گزارشگر اصل سخنرانی را درج می کنم.

سخنرانی در انجمن اسلامی دانشجویان شهید بهشتی به مناسبت سالگرد تولد دکتر شریعتی برگزار شده بود.

 سوسن شریعتی (زادهٔ ۱۳۴۱، پاریس) روزنامه‌نگار و پژوهشگر ایرانی است. او دومین فرزند علی شریعتی است. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ تاریخ از انستیتوی عالی مطالعات اجتماعی پاریس است. رساله دکترای او درباره نقش انتظار در تاریخ معاصر ایران است.


 سخنرانی سوسن شریعتی
برنا: سوسن شریعتی آرام صحبت های خود را شروع می کند. نه شیوه صحبت و نه طنین صدای او هیچ شباهتی با دکتر ندارد.


او در ابتدا با توصیف محیطی که دکتر شریعتی در آن به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی را در آنجا سپری کرد، فضای چند بعدی زندگی شریعتی را مهمترین خصوصیت او دانست.

وی با بیان اینکه شریعتی در یک خانواده مذهبی و روحانی زاده شد و از همان ابتدا تحت تعالیم اسلامی پدر خود قرار داشت به بررسی مقاطع مختلف زندگی او پرداخت و گفت: شریعتی دو بار تصمیم به خودکشی گرفت. یکبار زمانی که در 15 سالگی با فلسفه مادی گرایانه آشنا شد و چنان از مرگ در ساختار ذهنی خودش به هراس افتاد که تصمیم به خودکشی گرفت و به قول خودش مولانا او را نجات داد. یکبار دیگر هم در فرانسه چنین وضعیتی برای او روی داد.

بنابراین شریعتی همواره در محیطی چند گانه زیسته و در سراسیمه گی و اضطراب انتخاب به سر برده است که همین زندگی او را به یک تراژدی تبدیل می کند.

تراژدی از نوع انتخاب؛ تراژدی انتخاب بین سنت و مدرنیته، انتخاب بین تقویم فرهنگی و تقویم تاریخی و انتخاب بین اتوپیا و اسطوره.


وی در مورد شیوه تطبیق شریعتی با این محیط چند گانه گفت: شریعتی خود با انتخاب های سختی در زندگی روبرو بوده است و آن را با گوشت و پوست خود احساس کرده است. چرا که به عنوان یک روشن فکر در مقابل جامعه خود احساس مسئولیت می کند و بسیاری از شاگردانش که جزو چریک های فدایی خلق بودند یکی یکی به دست ساواک کشته می شدند و از طرف دیگر، خود نیز در مقابل خودش و خانواده احساس مسئولیت می کرد. به همین دلیل مشاهده می کنیم که شریعتی برای رفع این تناقض خلوتی به نام کویریات برای خود ایجاد کرد است که در آن درددل می کند و بعضا کفر می گوید!  شعر می خواند و عاشق می شود.

این همان چهره ای است که طی چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و حتی بعضی دکتر را بعنوان یک شاعر می شناسند و نه به عنوان جریان ساز انقلابی.

سوسن خانم شریعتی نکته های جالب دیگری را هم بر زبان راند:

شریعتی بخش دیگری از زندگی خود را به چیزی اختصاص داده که من آن را اجتماعیات می نامم که در آن به مسائلی می پردازد که ما از آن بعنوان شریعتی انقلابی یاد می کنیم.

او در همین گفته ها و نوشته هاست که افکار قدیمی و پوسیده را می کوبد و مسلمانان را به تغییر و انقلاب دعوت می کند. شاید به این خاطر اکثر کسانی که در جلسات دکتر حاضر می شدند بعد از خروج از جلسه یا اسلحه در دست می گرفتند و یا به احزاب سیاسی مخالف شاه می پیوستند.

و درباره مصادیق این حرفش نیز سخن گفت: به عنوان مثال محسن مخملباف در خاطرات خود می گوید "زمانی که من نوجوانی 15 ساله بودم و در جلسات دکتر شریعتی شرکت می کردم این احساس به من دست می داد که اگر همین الان از این جلسه بیرون بروم و یک چاقو را به طور مستقیم در دل پاسبان سر کوچه فرو کنم ، بلافاصله به بهشت می روم."


سوسن شریعتی در ادامه به برخی از سوالات دانشجویان که در داخل سالن حضور داشتند نیز پاسخ گفت. یکی از اولین سوالاتی که یک دانشجو مطرح کرد، بحث مشخص شدن نحوه مرگ دکتر شریعتی بود که او هم در پاسخ به این سوال با ذکر خاطره دقیق روز مرگ دکتر گفت: در تمام مدت این چند سال که از مرگ دکتر شریعتی گذشته است ماهنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه از طرف ساواک اقدامی برای قتل پدرمان صورت گرفته پیدا نکرده ایم.

سوسن شریعتی در پاسخ به سوالی در مورد توجه فراگیر طی چند سال اخیر به دکتر شریعتی در ایران و به خصوص در بین جوانان نیز گفت: متاسفانه چارچوب درستی برای نقد تفکرات دکتر شریعتی در ایران وجود ندارد. بسیاری متعصبانه از او دفاع می کنند و برخی دیگر او را متعصبانه طرد می کنند. بنابراین هنوز ما از نقد صحیح دکتر شریعتی فاصله بسیاری داریم و البته برای رسیدن به آن باید مسیر طولانی را طی کنیم.

بعد از پایان صحبت های شریعتی، مجری مراسم با تشکر از حضار پایان مراسم را اعلام کرد .


برگرفته از : porsojo.persianblog.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">