دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

در "دکترِ انحراف" به انحرافاتی که با سوء استفاده از کلمه "دکتر شریعتی" به مردم خورانده شده است آشنا خواهیم شد. تقاضا داریم با حوصله تمام مطالب را دنبال کنید...

*نکته مهم: این وبلاگ تنها مطالبی را که می تواند مورد نقد قرار بگیرد را نقل می کند و هیچگونه پیش داوری و قضاوت وجود ندارد.

هفته نامه «پنجره» در شماره اخیر خود سند منتشر نشده‌ای درباره نظر علامه طباطبایی در مورد نوشته‌های دکتر شریعتی منتشر نموده است :

حضرت آیت‎ ا... علامه حاج سید محمدحسین طباطبایی(دام ظله)
با تقدیم سلام مفتخراً و محترماً به عرض آنحضرت می‎رساند. اخیرا در تهران شایع کرده‎اند نعوذ با... حضرتعالی نوشته‎های علی شریعتی را تأیید کرده و فرموده‎اید کوچکترین ایرادی در آن دیده نمی‎شود. استدعا دارم بذل توجهی فرموده برای روشن شدن حقایق و نجات عده‎ای از ضلالت نوشته‎ای مرقوم بفرمایید.
حاج حسین...


بسمه تعالی

این‎جانب نوشته‎های دکتر شریعتی را هرگز تصدیق نکرده و چنین سخنی به احدی نگفته‎ام، نوع مطالب ایشان اشتباه و طبق مدارک دینی اسلامی غیرقابل‎قبول می‎باشد.

منبع: (نهضت امام خمینی-ج3-ص375)




حضرت علامه طباطبایی در پاسخ به نامه ی دیگری نیز چنین نوشته اند:
«ما با دکتر شریعتی عداوت ذاتی نداریم، مسأله این است که در لابه لای تألیفاتشان مطالبی دیده می شود که با موازین اسلام قابل توجیه نیست. مانند اینکه می گوید: انسان خویشاوند خداست، در حالی که قرآن کریم صریحاً می فرماید: «و خرقوا له بنین و بنات بغیر علم» و می فرماید: «و جعلوا بینه و بین الجنه نسباً» عقیده ای است از عقاید بت پرستان. و می گوید خدا و طبیعت و انسان یک واحد حقیقی است که رهسپار کمال است و صریحاً در کتاب زادگاه من، معاد را انکار می کند و در وصف معراج خود می گوید: استادان مسیحی من مرا وارد بهشت کردند و در بهشت می گشتم در حالی که دستم در دست آنها بود! در صورتی که قرآن صریحاً مسیحی را کافر می داند و می فرماید کافر داخل بهشت نمی شود و نظایر این اشتباهات که زیاد هم هست».


منبع: (اسناد انقلاب اسلامی، ج 2، ص 207)

نظرات  (۱)

با سلام
علامه طباطبایی بزرگوارند و نظرشان محترم اما با همه ی احترامی که برای ایشان قائلم بنده نظر شهید بهشتی را درباره شریعتی بیشتر میپسندم و معتقدم که اگر بخواهیم با چنین سبکی اثار بزرگان را نقد کنیم کسانی چون حافظ شیرازی هم کافر از اب در می ایند چون ایشان هم در اثارش دائما از می و میخانه و شراب و این مسایل نوشته اند و همچنین بسیاری دیگر از مشاهیر. با نگاهی گذرا به اثار دکتر به سادگی و وضوح میتوان تبهر و تسلط ایشان به دنیای اسلام و سایر ادیان و مذاهب و مکاتب و ارادت و عشق سرشار ایشان به اصالت اسلامی و تشیع پی برد از یک شعر یا متن ادبی و عارفانه که نمیشود ایراد اعتقادی و ایدئولوژیک گرفت.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">