دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

در "دکترِ انحراف" به انحرافاتی که با سوء استفاده از کلمه "دکتر شریعتی" به مردم خورانده شده است آشنا خواهیم شد. تقاضا داریم با حوصله تمام مطالب را دنبال کنید...

*نکته مهم: این وبلاگ تنها مطالبی را که می تواند مورد نقد قرار بگیرد را نقل می کند و هیچگونه پیش داوری و قضاوت وجود ندارد.

نظر علی شریعتی در مورد حضرت علی علیه السلام

جمعه, ۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲ ب.ظ

شریعتی در بینش اسلامی خود سابقه علی علیه السلام را در بت پرستی خلاصه نموده و چنین می نویسد :

علی وارد خانه می شود ، محمد و خدیجه ، شاید برای نخستین بار در برابر الله به نماز ایستاده بودند و به رکوع و سجود می رفتند . علی که هنوز چنین حرکاتی را نمی شناخت ، شگفت زده می نگریست ، انتظار می کشید تا محمد و خدیجه نمازشان را سلام دادند .

-         در برابر که به سجده می روید ؟

-         در برابر الله که مرا به رسالت مامور کرده است تا مردم را به او بخوانیم ، از تو می خواهم که به او بگروی و به رسالت من ایمان آوری ، سپس او را به انکار بتان دعوت کرد و آیاتی را که رسیده بود بر او خواند .

علی گرچه هنوز پسر بچه ای هشت ساله است و تحت تکلف محمد و به او سخت ایمان دارد ، اما مردی که جرثوه اش را با استقلال و استقامت سرشته اند ، نمی تواند بدین سادگی عقیده ای را بپذیرد و یا به دروغ بدان تظاهر کند ، گفت : «به من مهلت دهید تا در آن بیندیشم و با پدرم اوطالب مشورت کنم» اطاق را ترک کرد و یکراست به سوی خوابگاه خویش رفت و شب را در اندیشه این دعوت گذرانید ، آیاتی را که محمد بر او خوانده بود ، محمد را ، و رسالتش را ، بتان را ، الله را ، همه را در مغز جوانش مسجم می کرد ، هجوم این اندیشه ها او را تا سحرگاه بیدار نگاه داشت و صبح بر محمد وارد شد :

«به مشورت با پدرم نیازی ندارم ، خداوند در کار آفرینش من با ابوطالب مشورت نکرد و من نیز برای پرستش او نیازی به مشورت با ابوطالب ندارم ، دستش را در دست محمد گذاشت و از او خواست تا اسلام را بر وی عرضه کند !(اسلام شناسی چاپ طوس ص488)

شریعتی با این دیدگاه غلط خود ، سابقه علی علیه السلام را در بت پرستی خلاصه می کند ، اگر چه حافظه خود را نیز از دست داده و بعداًَ می نویسد : علی علیه السلام فرمود : خداوند در کار آفرینش من با ابوطالب مشورت نکرد .

مربی و تربیت کننده علی علیه السلام شخص شخیص پیامبر اسلام بوده است و طبق بیان علی علیه السلام ، وجود مقدس پیامبر اسلام از لحظه ای که از شیرخوارگی فاصله میگیرد ، تحت مراقبت بزرگترین فرشته ای از فرشتگان الهی بوده است که توسط او در مسیر الهی طی طریق نموده است ، چنان که در خطبه قاصعه نهج البلاغه نیز این حقیقت ذکر شده است .

بنابر حدیث نبوی ، امیرمومنان یک لحظه هم بت را پرستش ننموده ، چنانکه فرموده است :

سه نفر هیچگاه یک لحظه به وحی کافر نبودند : مومن آل یس و علی بن ابیطالب و آسیه زن فرعون .(بحارالانوار ج13 ص161 و ج14 ص273 و ج38 ص63و66)

در روایت دیگری پیامبر خدا(ص) چنین فرموده است :

سباق امتها سه نفر بودند که یک لحظه هم به خداوند کفر نورزیدند : حزبیل مومن آل فرعون ، و حبیب نجار صاحب یاسین و علی بن ابیطالب علی السلام که آن حضرت از آنها با فضیلت تر است . .(بحارالانوار ج14 ص273 و ج24 ص8 و ج38 ص225 و ج67 ص205 و سفینه البحار ج1 ص 509)

نه تنها پیامبر و علی علیه السلام موحد بوده اند ، بلکه اجداد آ«ها نیز هیچگاه بت پرست نبوده و همواره خداپرست بوده اند و همچنین اهل بیت آن بزرگوار نیز موحد بوده اند تا جائی که حضرت آدم علیه السلام به تعلیم جبرئیل و برای استجابت دعای خود ، خدا را به عظمت آن بزرگواران قسم می دهد .

علامه جوینی شافعی – دانشمند برجسته اهل سنت و جماعت – درحدیث قدسی در این زمینه چنین نقل نموده است :

آنان پنج نفرند و از اسم خودم پنج اسم برای انان مشتق نمودم ، اگر آنان نبودند ، نه بهشت خلق می کردم و نه جهنم را و نه عرش و نه کرسی و نه آسمان و زمین را و نه فرشتگان را و نه آأمیان را و نه جن را ، پس من محمود هستم و این محمد است و من عالی هستم و این علی است و من فاطر هستم و این زن فاطمه است ، و من احسان هستم و این حسن است و من محسن هستم و این حسین است ، به عزت خودم هیچ کسی در پیشگاه من حاضر نمی شود چنانچه به اندازه ذره ای از خردل ، دشمنی هر کدام از آنان را داشته باشد ، مگر آنکه او را داخل در اتش نمایم و باکی ندارم .

ای آدم اینها برگزیدگان من از میان خلق من هستند ، بواسطه آنان نجات می دهم و بواسطه آنان به هلاکت می رسانم . پس هنگامی که حاجتی به سوی من داشتی پس به اینان متوسل شو .(فرائد السمطین ج1 ص36و37 چاپ بیروت)

آنگاه پیامبر(ص) فرمود :

ما کشتی نجات هستیم ، پس کسی که وابستگی به ان داشته باشد ، نجات می یابد و کسی که از آن فاصله بگیرد ، به هلاکت می رسد ، پس کسی که حاجتی به سوی خداوند داشته باشد ، باید از طریق ما اهل بیت از خدا تقاضا کند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">