دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

دکتر انحراف

نقد افکار و آئار دکتر علی شریعتی

در "دکترِ انحراف" به انحرافاتی که با سوء استفاده از کلمه "دکتر شریعتی" به مردم خورانده شده است آشنا خواهیم شد. تقاضا داریم با حوصله تمام مطالب را دنبال کنید...

*نکته مهم: این وبلاگ تنها مطالبی را که می تواند مورد نقد قرار بگیرد را نقل می کند و هیچگونه پیش داوری و قضاوت وجود ندارد.

علی شریعتی در کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی می نویسد :
شیعه صفوی خاک کربلا را به صورت یک ماده خاصی می داند ، که با خاک های دیگر زمین و آسمان فرق دارد یک خاصیت مجز آسای ماورا طبیعی ویک سحر است ذاتی جوهری و فضیلت مرموز و نقهمیدنی پنهان است که آن را ارزش و تقدیس دینی داده است اما یک شیعه علوی می داند که خاک حسین با خاک های دیگر فرقی ندارد نیروئی ، مانائی ، روحی ، خاصیت مرموز غیبی و اثر شیمیایی اسرار آمیز و خصوصیت ذاتی جنسی غیر طبیعی در ان نیست . خاک است ! (تشیع علوی و تشیع صفوی ص 102 )
جواب :
1. ایشان به چه دلیل عقلی و حدیثی چنین حرفی را می زنند ؟ آیا صرف ادعا ، دلیل است ؟ کدام شیعه اثنی عشری در تاریخ تشیع می توان یافت که تقدس برای خاک سید الشهدا قائل نشود ؟
2. بهتر نبود ایشان در زمینه ای که تخصص آن را ندارند اظهار فضل نکنند ؟
3. سخن ایشان حاکی از عدم مطالعه و دوری ایشان از مکتب اهل البیت است زیرا به تواتر در احادیث اشاره شده است که تربت سید الشهدا خاک معمولی نیست :
امام صادق علیه السلام :
فی طین قبر الحسین الشفاء من کل داء و هو الدوا الاکبر
در خاک قبر امام حسین علیه السلام شفا همه دردها قرار دارد و آن بزرگترین دواء می باشد ،(بحارالانوار ، ج 98 ، 123 - کامل الزیارات ، ص 289 )
آن قدر احادیث در این مورد زیاد است که ما فقط به منابع آن اشاره می کنیم :
بحار الانوار ج 98 ، 119
بحارالانوار ج98 ، 124
بحارالانوار ج 2 ، 103
بحارالانوار ج 98 ، 118
کاملا الزیارت ، ص 293
کامل الزیارت ، ص 811
کامل الزیارت ، 817
4.به طوری که یکی از بزرگترین علمای درجه یک شیعه - شهید اول - که اکثریت فقهای شیعه مدیون وی می باشند نوشته است :
أجمع الأصحاب على الاستشفاء بالتربة الحسینیة صلوات الله على مشرفها، وعلى أفضلیة التسبیح بها وبذلک أخبار متواترة.
تمام علما اجماع کرده‌اند، بر جواز خوردن تربت امام حسین علیه السلام به منظور شفا گرفتن، و همچنین بر استحباب درست کردن تسبیح از آن، و روایاتى که این مطلب را ثابت مى‌کند نیز متواتر است.( الدورس ج 2 ص 25 )

نظرات  (۳)

سلام.
اتفاقا نظر دکتر کاملا درست بوده ایشون می خواستند این عقاید خرافی و مسخره که مثل زالو به تشیع چسبونده بودند رو جدا کنه. خاک کربلا هیچ فرقی با خاک های دیگه نداره و این تقدس خرافه ای بیش نیست که در ذهن شما و برخی مردم نقش بسته است. برخی نادانی را به حدی رسانده اند که به امید شفا بیماری به جای دعا به درگاه خداوند خاک کربلا را میخورند غافل از آلودگی و خطر ابتلا به بیماری باکتریایی!!! در ضمن اگر قرار باشد به هر حدیث غیر معتبری استنباط کرد می توان خود قران را نقض کرد!! شما به صحت این احادیثی که نقل کردید چقدر اطمینان دارید از کجا میدانید از امام صادق نقل شده است؟ این گونه احادیث و عقاید خرافی در تشیع جایی ندارد و اگه میخواهید از اهل بیت دفاع کنید اول این عقاید که ذهنتون رو مسموم کرده دور بندازید شما در واقع دارید همون تصویری رو از شیعه متعصب رو ارائه میدید که دکتر ازش میترسید! شما به جای این مقالات پوچ و مغرضانه نسبت به علی شریعتی با تعصبتون بجنگید و شاید کمی مطالعه بهترین وسیله برایتان باشد مطمئن نیستم در حال حاضر در حد نقد یک دکتر باشید. بروید و مطالعه بکنید و بعد کتاب های دکتر رو هم با منطق و به دور از تعصب بخونید.
و خنده دار ترین بخش مقالتون این بود که فرمودید ایشون مطالعه ی کافی نداشتند که به نظر من یا حاکی از عدم  بلوغ فکری شماست یا عدم بلوغ سنی!!
پاسخ:
سلام علیکم

شما کافی است روایات را بررسی کنید و سند و رجالش را پیگیری کنید تا به صحت و عدم صحت آن پی ببرید.

در فقه در مساله خوردنی ها ذکر شده است که خوردن خاک حرام است بجز تربت کربلا...
آیا فقهایی که نیازی به بیان احوالشان نیست از صدر اسلام تا کنون نمی فهمیدند و نمی دانستند و متعصب بودند و فقط دکتر شریعتی تعصب نداشت؟

ما در اسلام کم از این آثار نداریم، شرافت دادن کعبه به سایر نقاط، شرافت دادن مسجد به سایر منازل، آیا زمین مسجد با زمین همسایه مسجد تفاوت دارد که مسجد شرافت داده شده است؟

فتامل
  • فاطمه سادات
  • بعضی مسائل شاید به نظر ما مردم قرن بیست و یکم ، منطقی نباشند
    شاید بگیم خب خاک ، خاکه دیگه !!
    گاهی حس میکنم مغز ما رو طوری شستند که جز به توفیق الهی ، هیچ استدلال و روایت و حدیث ،
    توی مغز ماشینی شده ی ما نمیره که نمیره !!
    دایی من هم عقیده اش همین طوری ماشینی هست. با اینکه مقید به دین و نماز و ... است
    ولی اولین باری که اب مخلوط با اندکی تربت بهش دادم و خورد ،
    همون شب خوابی دید که بشدت مقید به تربت شده و هرکس می‌ره کربلا بهش سفارش می‌کنه از فلانی برام تربت بیار... خودمم بار اول خوردن تربت خواب فوق العاده ای دیدم.

    بشوی اوراق گر همدرس مایی          که علم عشق در دفتر نباشد !
    اینکه کسی بخواد تربت بخوره و معتقد باشه رو میفهمم
    اما اینکه یکی باهاش پز بده یا بخواد به دیگران ثابت کنه که داره یک کار فوق العاده میکنه رو اصلا درک نمیکنم
    به نظرم اگر کسی شک نداشته باشه به کاری که میکنه هی بحث نمیکنه و دنبال گرفتن  تایید وقبولی دیگران نمیفته
    پاسخ:
    حرف شما متین است، اما ما به دنبال تایید دیگران نیستیم. ایشان در تعریف دین و دستورات دینی، دچار اشتباه شدند در حالی که خودشان را اسلام شناس نیز معرفی می کنند. قصد ما اثبات اشتباهات و انحرافات فکری دکتر شریعتی است. نه به تایید او نیاز داریم و نه با رد او آسیبی به دین وارد می شود. اینجا بحث از حقیقت است.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">